Friday, December 15, 2017

Berjalan-jalan di Pontian, Johor

Pada cuti sekolah bulan Disember ini, dua kali saya ke Pontian bawa keluarga melawat kawasan. Di Pontian destinasi pilihan utama saya ialah yang pertama Taman Negara Pulau Kukup. Untuk ke Taman Negara Pulau Kukup ini, kita perlu menaiki bot dengan tambang RM5 untuk pergi dan balik. Kanak-kanak dan warga emas dapat tambang percuma. Untuk dapatkan perkhidmatan bot ke Pulau Kukup, sampai sahaja di jeti tanya sahaja dengan orang-orang yang berada di pintu jeti tuh. Mereka akan bantu untuk dapatkan bot. Perjalanan balik dari Pulau Kukup bot akan berhenti di sangkar ikan. Jadi anda boleh melihat-melihat ikan dalam sangkar. Kalau nak beli pun boleh.



Bayaran masuk untuk Taman Negara Pulau Kukup hanya RM5.30 untuk dewasa. Untuk pelajar dan warga emas ada diskaun. Menurut papan informasi yang dipaparkan, Taman Negara Pulau Kukup adalah anatara hutan paya bakau terbesar di dunia. Mereka telah menyediakan laluan untuk kita berjalan menikmati hutan paya bakau. Untuk mereka yang suka menikmati keindahan alam saya galakkan anda datang ke sini. Pemandangan yang menghijau dan sangat boleh merehatkan minda. Anda juga wajar naik menara pemerhati yang disediakan kerana pemandangan di situ memang sangat menakjubkan! Oh ye, pastikan anda bukan jenis yang sakitkaki atau sakit lutut kerana agak jauh jugak berjalan mengelilingi hutan paya bakau tersebut.


Gambar di atas menara pemerhati Pulau Kukup
Destinasi kedua pilihan saya ialah Tanjung Piai. Bayaran masuk sama juga RM5.30 untuk dewasa dan diskaun diberikan kepada pelajar dan warga emas. Sebenarnya Tanjung Piai dan Taman Negara Pulau Kukup sama sahaja kerana dua-dua destinasi ini adalah untuk menikmati keindahan hutan paya bakau. Keistimewaan Tanjung Piai adalah kerana kedudukannya yang merupakan sempadan benua asia. Jadi anda boleh mengambil gambar di batu sempadan ini. Kalau dibandingkan, saya lebih suka Taman Negara Pulau Kukup kerana pemandangan lebih indah. Mata pun tak sakit melihat sampah-sampah yang terperangkap di bawah akar pokok bakau. Taman Negara Pulau Kukup lebih bersih dan lebih cantik. Tapi saya tetap akan pergi lagi ke dua-dua tempat ini kerana saya amat gemarkan alam.



Destinasi terakhir pilihan saya ialan gerai cendol durian yang terletak di Pekan Nanas arah ke Johor Bahru. Mereka ada pasang kain rentang bertulis cendol durian yang besar. Saya tak teringat pulak untuk mengambil gambar. Selama ini saya bukanlah orang yang suka makan cendol. Biasanya saya tak boleh nak habiskan semangkuk cendol. Tetapi di gerai ini dua kali makan dua kali bersih mangkuk cendol tuh. hehehehe. Keistimewaan cendol ini semestinya ada durian, santan yang pekat, ada sagu rendang, jagung, kacang merah dan cincau serta cendol itu sendiri. Memang sangat sedap. Semangkuk cendol durian berharga RM7. Kalau ada peluang, saya akan ke sana lagi untuk menikmatinya. 

No comments :

Post a Comment