Thursday, November 16, 2017

Testimoni Vivix Shaklee & Carotomax

Yang tengah-tengah itu ibu saya. Baru-baru ini kami
berajalan di Tanjung Piai dan Taman Negara Pulau Kukup.
Saya masih mempunyai seorang ibu yang berumur 72 tahun (2017). Ibu saya menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi. Setiap hari dia akan mengambil sejumlah pil yang agak banyak dari klinik kesihatan kerajaan untuk mengawal kandungan gula dalam darah dan juga untuk mengawal tekanan darah. Disebabkan agak terlalu lama mengambil pil-pil tersebut, doktor menasihatkan ibu saya untuk mengambil suntikan insulin. Katanya untuk melindungi buah pinggang dan ibu saya bersetuju kerana tidak mahu menyusahkan anak-anak membawanya ke hospital 3 kali seminggu untuk cuci darah. Dia tahu kesusahan itu apabila melihat kawan-kawannya yang mempunyai masalah sama.

Selain itu, saya melihat kesihatan mata ibu saya semakin menurun. Dia sudah tidak dapat
melihat dengan baik. Kalau di dapur selalu meraba-raba untuk mencari barang. Kalau berjalan dengan saya, dia tidak akan pernah berjalan bersebelahan dengan saya. Dia akan mengikut saya dari belakang. Mula-mula saya tak faham sebab ibu saya bukan jenis menceritakan sangat tentang masalah penglihatan dia. Mungkin dia pun tak sedar tentang masalah matanya kerana bagi dia mungkin disebabkan kuasa cermin mata yang dah tak dapat menampung rabun mata yang dialaminya.

Gambar Ihsan google
Hari demi hari saya melihat kesihatan ibu saya semakin menurun. Selalu lemah badan dan tidak selera makan. Jadi, saya membuat keputusan untuk membelikan vivix buat dia. Alhamdulillah selepas mengambil vivix dia mula ada selera makan dan nampak lebih bertenaga. Dia boleh bercucuk tanam semula. Tetapi masalah mata masih ada. Jadi saya mencari-cari testimoni dan kebaikan carotomax. Melalui pembacaan saya, ada yang boleh melihat semula dengan baik melalui pengambilan carotomax. Kini, mak saya mengambil vivix dan carotomax secara konsisten dan sudah hampir 3 bulan ibu saya mengambilnya.

Apa yang saya dapat perhatikan, kalau dulu ibu saya dikehendaki datang ke klinik kesihatan kerajaan setiap bulan untuk dipantau kandungan gula dan tekanan darah, tetapi kini ibu saya hanya pergi ke klini kesihatan kerajaan 2 bulan sekali. Namun begitu, ibu saya dikehendaki untuk memeriksa kandungan gula dalam darah setiap minggu di klinik desa sahaja. Melihat kepada bacaan kandungan gulanya, saya melihat kandungan gulanya kekal dalam julat 6 hingga 8. Untuk pengetahuan semua, ibu saya tidak pantang dalam pengambilan makanan. 

Gambar Ihsan Google
Selain itu, dia kerap mengatakan matanya sering berair dan mengeluarkan cecair yang melekit. Dan yang lebih menggembirakan, dia semakin dapat melihat dengan baik. Ada rakan-rakannya yang menegur melihat perubahan positif ibu saya yang kini sudah boleh mengaji kerana sudah dapat melihat. Saya juga menyaksikan sendiri apabila dia membaca tanda harga ketika kami berkunjung ke tesco. Selalunya, dia akan bertanya kepada saya berapa harga tetapi kini dia boleh membaca tanda harga itu sendiri tanpa bantuan saya. Syukur kepada tuhan. Saya berharap kesihatan ibu saya akan bertambah baik lagi selepas ini. Doakan dia yer!

Terima kasih sudi membaca!
 

No comments :

Post a Comment