Monday, October 28, 2019

Trip Mendaki Gunung Brinchang Barat di Cameron Highland



Hai semua! Sudah teramat lama saya tidak membuat posting baru di blog ini. Sebenarnya bukan tiada cerita untuk dikongsi tetapi disebabkan keterbatasan waktu, keterbatasan internet dan kesibukan kerja serta hidup blog ini sendu tanpa cerita. Tapi saya masih belum melupakan blog ini ok.




Ok, back to our main topic today! Pada 1 September 2019 yang lalu, saya telah mengikuti trip mendaki Gunung Brinchang Barat di Cameron Highland. Asalnya kami hendak mendaki Gunung Irau tetapi guide kami mencadangkan untuk kami mendaki Gunung Brinchang Barat. Hal ini kerana, buat masa ini Gunung Irau tidak boleh didaki sehingga puncak. Selain itu, banyak kesan-kesan lumut yang cantik telah hilang sepenuhnya. Jadi, guide mencadangkan kami ke Brinchang Barat kerana keindahannya yang masih baik dan terjaga serta cantik. Untuk pengetahuan semua, lumut-lumut ini tidak boleh disentuh, Katanya, once kita sentuh, bahangian yang disentuh itu tidak ditumbuhi lumut lagi. Disebabkan itulah, keindahan di Gunung Irau katanya telah musnah akibat tangan-tangan manusia yang degil, mementingkan diri dan tidak bertanggungjawab. So u all please, jangan sentuh lumut tu ya!


Jadi pada hari kejadian kami menunggu Encik Andy (orang yang menguruskan dokumentasi dan guide untuk mendaki) di Nova Hotel. Setelah semua orang cukup, kami menaiki 4 wheel drive untuk ke starting point mendaki. Ok di sini ada cerita lain. Sepatutnya masa deal dengan Andy, kami akan naik ikut route lain dan turun melalui Mossy Forest. Tetapi, katanya sebab masa turn kami nak mendaki tu ada lebah yang banyak dan katanya ada pendaki yang disengat lebah sebelum tu, jadi atas faktor keselamatan kami diekehendaki melalui trail yang sama untuk naik dan turun iaitu melalui Mossy Forest. Perjalanan mendaki yang panjang terus jadi singkat. Tak silap saya pukul 8 kami mula mendaki dan pukul 12 kami dah berada di tempat permulaan mendaki. Masa banyak dihabiskan dengan melepak dan bergambar semasa di atas sahaja.




Apa pun kami tetap enjoy! Cost untuk mendaki ni hanya RM80 sahaja seorang. Kalau you all berminat untuk berurusan dengan Andy boleh ke facebook Tebing Tinggi Backpackers atau contact di nombor 017-9997790. Sebenarnya, nombor contact ini pon kami dapat setelah meninjau blog-blog lain yang pernah menggunakan khidmat beliau. Sekian sahaja untuk kali ini. Selamat mendaki!

1 comment :

  1. penah keta tipu ngan Andy TTB, psl permit palsu naik ke Irau..so mmg dh x pcaya dh kalau dr TTB...btw, nice story to share

    ReplyDelete