Wednesday, December 12, 2018

Persediaan Mendaki Gunung Kinabalu

Kali ini saya akan berkongsi persediaan yang saya lakukan sebelum mendaki Gunung Kinabalu. Sebenarnya kami menempah slot untuk mendaki ini setahun sebelum tarikh mendaki. Tarikh mendaki November 2018 tarikh tempahan November 2017. Kalau ikutkan sepatutnya banyak lah latihan kekuatan otot dan latihan mendaki saya boleh buat. Tapi disebabkan faktor tiada masa dan m.a.l.a.s hanya beberapa kali sahaja kami buat latihan mendaki. Ada lah mendaki beberapa gunung macam Gunung Pulai, Gunung Angsi dan Gunung Datuk. Dan ada jugak saya buat latihan jogging untuk fitness beberapa kali. Yang pasti boleh dikira dengan jari dan tak konsisten setiap bulan atau minggu. Oleh itu, jangan jadi seperti saya.

Dalam kurang sebulan dari tarikh mendaki barulah saya sibuk mencari barang-barang keperluan untuk mendaki. Yang pertama sekali, barang yang wajib dan sangat perlu dibawa ialah jaket kalis angin dan air atau nama glamournya hiking jacket. Jaket ni sebenarnya tak perlu yang mahal pun melainkan memang korang aktif mendaki di gunung-gunung yang ketinggian melebihi 4000 meter dari aras laut. Kalau gunung-gunung di Malaysia yang setakat 2000 meter atau kurang dari aras laut tak perlu pun hiking jacket ni. Buat rimas lagi ada.. Ok balik pada cerita asal.. Saya beli hiking jacket ni dari shopee dengan harga RM25 sahaja dan sangat ok. Tapi sebab order dari China, jadi korang kene beli awal takut nanti tak sempat sampai. Saya pun haritu kalut cek shopee kat mana dah item tersebut, risau tak sempat sampai. Masa mendaki tu, saya cuma pakai inner heat tech dari uniqlo, tshirt lengan panjang dan jacket ni. Cukup hangat dah. Inner tu saya beli lama dah masa pergi Jepun dulu. Suami saya pula beli inner untuk musim sejuk dari shopee juga, murah dan tebal sebab dia jenis tak tahan sejuk.

Barang kedua yang saya rasa perlu ialah water repellent untuk melindungi kasut, seluar daripada basah apabila hujan. Hal ini  bergantung pada tarikh korang mendaki. Macam saya, saya mendaki pada bulan November yang memang semua tahu musim hujan. Sebelum pergi pun memang saya kerap cek ramalan cuaca dan masa tu memang ramalan cuaca kata hujan. Jadi, saya beli water repellent ni di kedai Bata. Spray then jemur then spray lagi then jemur lagi. Pada hari kejadian memang hujan masa mendaki tuh. Jadi saya pakai baju hujan pakai jacket sebab tak tahan sejuk. Bila sampai Laban Rata amazingly saya punya kasut tak basah pun cuma seluar lembap tapi tak basah. Harga dia dalam RM12 kalau tak silap. Kalau korang nak pergi camping ke atau mendaki pada musim hujan ni memang elok sangat la beli water repellent ni.

Seterusnya, macam biasa korang perlukan kasut yang sesuai, stokin yang tebal, tshirt dari material jersey atau fiber, sarung tangan kalis air, face mask dan bekalan makanan seperti coklat. Tshirt dari material cotton sebenarnya tak digalakkan sebab bila basah lambat kering dan bila berpeluh korang akan rasa sejuk ditambah pula angin sejuk di gunung, double sejuk korang nanti. Bercakap pasal bekalan makanan ni elok juga korang bawa makanan yang memberi tenaga segera seperti energy bar. Saya ada bawa energy bar dan energy gel. Malangnya saya tak boleh telan energy gel rasa nak muntah. Ni sambil menulis pasal energy gel ni pon da rasa kembang tekak... huhuhuhu.. Jadi elok korang cuba dulu sebelum beli banyak-banyak untuk bekalan. Selain itu elok juga korang beli serbuk isotonik untuk mengelakkan dehydrate dan memberi tenaga juga. Serbuk isotonik ni saya beli di watson jenama 100 plus, harga tak ingat. Saya beli 1 pack dalam ada 6 sachet tak silap memang tak cukup. Kene beli lebih. Air jangan risau, bancuh sahaja dengan air gunung.

Oooo sebelum saya terlupa, jangan lupa bawa lampu suluh yang attached kat dahi tu. Beli saja di shopee murah-murah. Pole pula tak perlu bawa sebab rasanya ada blogger beritahu pole tak boleh bawa naik flight. Mungkin kalau check in baggage boleh kot, tapi tak pasti. Elok sewa sahaja di Taman Taman Sabah tu.. RM10 sebatang.

Saya rasa itu sahaja persediaan yang saya lakukan sebelum mendaki Gunung Kinabalu. Harap-harap dapat membantu semua yang berhasrat atau akan mendaki Gunung Kinabalu atau gunung-gunung yang lain tak lama lagi. Sebarang pertanyaan feel free to comment ok.. InsyaAllah akan saya membalasnya. Itu sahaja untuk kali ini.. Jumpa lagi dilain entry.. 






No comments :

Post a Comment