Tuesday, December 22, 2020

Persediaan Menyambut Baby



Setiap bakal ibu bapa mesti teruja hendak menyambut kelahiran baby kan? Begitu juga lah dengan saya dan suami.. Banyak ilmu dan barangan keperluan yang perlu dicari dan disediakan agar bila tiba masanya semuanya akan lancar..

Sebenarnya ada banyak perkara yang perlu diambil kira untuk menyambut kelahiran baru, lagi-lagi anak sulong.. Bagi ibu baru seperti saya banyak benda yang saya tidak tahu.. Jadi saya banyak belajar melalui blog-blog dan media sosial.. 

Antara perkara yang paling saya takutkan ialah apabila anak sakit.. Biasalah bayi yang baru lahir ni sifatnya sangat fragile dan mudah dijangkiti penyakit terutama demam, batuk dan selsema.. Apabila baby selsema pasti die susah untuk bernafas dan akan meragam hingga boleh menjejaskan emosi kita sebagai ibu bapa.

Jadi, saya bertemu dengan satu alat ini yang dipanggil ‘nasal aspirator’ atau bahasa mudahnya penyedut hingus. Saya beli alat ini sebelum saya melahirkan Aakil.. Seeloknya kena beli dengan spray untuk mencairkan hingus bagi memudahkan proses sedutan nanti.. Tapi sehingga sekarang saya masih belum membelinya.. 


Namun begitu, alat ini telah membantu dan memudahkan saya.. bayi saya yang berumur 20 hari itu seperti susah hendak bernafas.. Dalam lubang hidungnya terdapat mukus atau tahi hidung yang jenis lembut.. mungkin terhasil ketika bayi menangis.. Jadi saya gunakan penyedut ini untuk menyedutnya.. Walaupun suction tidak begitu kuat tapi memadai untuk menyedut mukus pada hidung bayi tanpa mencederakan nya.. sangat memudahkan dan bayi pon boleh bernafas dengan selesa.. 

Jadi saya amat mengesyorkan untuk ibu dan ayah memiliki alat ini terutama yang ada anak kecil di rumah.. Banyak sangat jenis dengan pelbagai harga dijual di shopee.. Pilih sahajalah mengikut bajet masing-masing..

No comments :

Post a Comment