Sunday, December 15, 2019

Jalan-jalan Pantai Timur (Siri 2)

Masjid Terapung

Hari kedua, seawal 7.30 pagi kami daftar keluar homestay dan terus ke Restoran Nasi Dagang Atas Tol. Syukur, walaupun ramai tapi masih tidak terlalu ramai. Akhirnya, kami dapat merasa keenakkan nasi dagang di sini. Setelah bersarapan, kami menuju ke Masjid Tengku Tengah Zaharah atau lebih dikenali sebagai Masiid Terapung di Kuala Ibai. Kemudian kami sempat singgah di Pantai Batu Buruk untuk menikmati pemandangan serta merakam kenangan.

Pantai Batu Buruk
Seterusnya, kami ke ‘Drawbridge’ yang merupakan salah satu mercu tanda yang menjadi kebanggaan rakyat Terengganu. Kami juga berkesempatan melawat galeri di tingkat atas jambatan tersebut dengan bayaran RM5 seorang. Kemudian, kami ke Pasar Payang untuk aktiviti membeli belah. Kini Pasar Payang telah diubahsuai menjadi medan niaga yang lebih teratur dan bersih.

Drawbridge
Tidak ketinggalan, kami juga sempat meluangkan masa di Taman Tamadun Islam. Dengan bayaran sebanyak RM24, kami menaiki bot menyelusuri Sungai Terengganu untuk melihat keindahan Kuala Terengganu. Kami juga mendapat kupon ‘free meal’ yang boleh ditebus di Restoran Beteng selepas menyelusuri Sungai Terengganu. Setelah itu, kami ke Masjid Kristal untuk menunaikan solat zuhur, malangnya masjid tidak dibuka kepada orang ramai kerana kerja-kerja pengubahsuaian dan pemuliharaan.

Masjid Kristal dari atas bot

Sebelum bergerak ke Kuantan, kami singgah di Kampung Losong untuk membeli keropok lekor buat makan-makan di dalam kereta. Kami tiba di Kuantan pada pukul 6.00 petang dan terus daftar masuk homestay dan berehat. Sebelah malamnya kami ke Restoran Ana Ikan Bakar di Tanjung Lumpur untuk makan malam.

Pantai Balok

Hari ketiga pula, kami ke Pantai Balok untuk menikmati keindahan di tepi pantai. Malangnya cuaca kurang baik. Kami hanya duduk sekejap di Pantai Balok dan membuat keputusan untuk melihat penyu di Pusat Konservasi Penyu di Cherating. Malangnya, hanya tinggal anak penyu di dalam akuarium yang sedang nazak. Kesian kami tengokkan.

Ikan Patin Tempoyak di Kg Bangau

Akhir sekali, kami meronda di persisir Pantai Cherating dan bergerak ke Natural Batik Village di Balok. Setelah puas mencuci mata, keluarga saya berhasrat untuk menamatkan percutian ini dengan bergerak pulang ke Kulai, Johor. Manakala saya dan suami membuat keputusan untuk ke Teluk Cempedak dan meneruskan perjalanan pulang melalui jalan dalam dan singgah di Temerloh untuk merasai keenakkan ikan patin masak tempoyak. Akhirnya, kami tiba di Seremban jam 7.00 malam. Begitulah berakhirnya percutian saya bersama keluarga di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.